Som följeslagare i Jordandalen är vi ofta ute och vandrar tillsammans med fåraherdar. Hos en av fåraherdarna får vi också möjlighet att lära känna hela familjen. Abu Khalaf är en av fåraherdarnas pappa och den här rapporten handlar om honom, om hans historia och om hans kalla händer och hans varma hjärta.
Vi träffar Abu Khalaf för första gången en tidig morgon precis när solen går upp över bergen. Han läggar sin kalla hand i min och hälsar mig välkommen. I det ögonblicket förstår jag att Abu Khalaf har ett mycket varmt hjärta och många historier att berätta. Vi är här för att valla får tillsammans med Abu Khalafs son. Deras hem är omringat av både militäranläggningar och illegala utposter. 1Utposter är olagliga både enligt folkrätten och israelisk lagstiftning. En utpost kan till exempel vara allt ifrån en flagga till en stuga. Syftet är att trycka bort den palestinska befolkningen från marken. Här finns också flera bosättningar. 2Bosättningar kan beskrivas som ett politiskt redskap för att trycka undan den palestinska befolkningen. Amnesty ger följande definition: Israel’s policy of settling its civilians in occupied Palestinian territory and displacing the local population contravenes fundamental rules of international humanitarian law. https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2019/01/chapter-3-israeli-settlements-and-international-law/ (2022-12-10) Ofta kommer bosättarna till Abu Khalafs hem för att trakassera honom, sonens familj och djuren. Trakasserierna handlar om att skrämma eller skada fåren. Ibland kommer bosättarna under natten för att markera sin närvaro och stannar precis utanför familjens hem. När vi går längs bergen tillsammans med fåren behöver vi se upp för ljudgranater och andra militära föremål som ligger på marken. Det är svårt att förstå hur en sådan sagolikt vacker plats på samma gång kan vara så konfliktfylld.
Abu Khalaf är född någon gång mellan åren 1935 och 1940, han vet inte exakt när han föddes, men det var i alla fall innan al-Nakba 3Al-Nakba eller Nakbadagen, ”Den stora katastrofen”, var flykten och fördrivningen av invånare från de områden i Palestina som kom att bilda staten Israel under 1948 års arab-israeliska krig. ”den stora katastrofen”. Abu Khalaf pratar tre språk, hebreiska, engelska och arabiska. Trots sin stora kärlek till platsen han är född på, där vi befinner oss nu, långt norrut i Jordandalen, så berättar han för mig att han också har besökt andra länder. Han har till och med gått till fots mellan Libanon, Syrien och Gaza. Han känner till varje plats runt om i Israel och har varit i Haifa i tre månader. 1958 gifte han sig med sin barndomskärlek Najia och de fick fyra söner och en dotter, tillsammans har de 31 barnbarn.
Abu Khalaf säger att han är trött och att livet är svårt. Den senaste husrivningen ägde rum 2013. Abu Khalaf tror att över hundra israeliska soldater kom till deras hem och jämnade det med marken. Abu Khalaf kände igen en av soldaterna som deltog under rivningen. De hade suttit bredvid varandra under ett bröllop under 1980-talet. När han nämner detta för den unga soldaten så ler soldaten och frågar:
– Hur kan du komma ihåg det?
och Abu Khalaf svarar:
– Jag kommer ihåg alla jag har träffat.
Abu Khalaf bjuder oss på gyllengula mandariner och palestinska sötsaker. Det är ibland svårt att förstå vad han menar och ibland hänger inte historierna riktigt ihop, men det finns en otrolig värme hos honom. Ingen av oss vill egentligen längre gå ut med fåren i regnet och lämna hans hem som utgörs av fyra tältväggar och ett plåttak. Vi skrattar mycket tillsammans med Abu Khalaf och han plockar fram fler sötsaker från kylskåpet. Det blir ännu svårare att gå ut och påbörja dagens vandring med fåren. Till sist säger vi hejdå. Det är något alldeles särskilt med Abu Khalafs kalla händer och hans varma hjärta. De lämnar spår efter sig.
- 1Utposter är olagliga både enligt folkrätten och israelisk lagstiftning. En utpost kan till exempel vara allt ifrån en flagga till en stuga. Syftet är att trycka bort den palestinska befolkningen från marken.
- 2Bosättningar kan beskrivas som ett politiskt redskap för att trycka undan den palestinska befolkningen. Amnesty ger följande definition: Israel’s policy of settling its civilians in occupied Palestinian territory and displacing the local population contravenes fundamental rules of international humanitarian law. https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2019/01/chapter-3-israeli-settlements-and-international-law/ (2022-12-10)
- 3Al-Nakba eller Nakbadagen, ”Den stora katastrofen”, var flykten och fördrivningen av invånare från de områden i Palestina som kom att bilda staten Israel under 1948 års arab-israeliska krig.