Jerusalems muromgärdade Gamla stad, ett område inte större än en dryg kvadratkilometer är inte bara full av kyrkor, moskéer, synagogor och historiska platser. Här har också cirka 35 000 människor sina hem enligt vår guide Mahmoud, som är född och uppvuxen här. En rundvandring under några timmar tillsammans med honom ger nya perspektiv på livet här.
Vi går in genom den mäktiga Damaskusporten, viker snabbt av från huvudgatan in i de vindlande gränderna i de muslimska kvarteren. Bakom de många slitna plåtdörrarna som vetter ut mot gatan döljer sig lägenheter för sex, sju, åtta familjer. Stora familjer, ofta flera generationer bor mycket trångt. Trångboddheten tilltog dramatiskt då många av familjerna övergav sina hus längre ut på Västbanken när Israel i mitten av 2000-talet började bygga den mur som skiljer Jerusalem från övriga Västbanken och som därmed skiljer inte bara israeler från palestinier utan också palestinier från palestinier. Murens dragning följer inte den stilleståndslinje som drogs efter kriget 1948, utan skär djupt in på den sedan junikriget 1967 ockuperade Västbanken. På detta sätt har man skapat ett ”Stor-Jerusalem”. Internationella domstolen har fördömt denna dragning av muren. [1]
För att som palestinier bli betraktad som permanent Jerusalembo måste du vart tredje år ansöka om ID-handling och bevisa att ditt ”center of life – livscentrum” är inom Jerusalems gränser, bestämda av ockupationsmakten. För att undvika att isoleras från familjen och släkten, förlora jobbet, inte nå skola, utbildning, sjukvård och heliga platser på Jerusalemsidan av muren valde många som bar Jerusalem-ID att tränga ihop sig hos släkten på ”rätt” sida av muren. Vi besöker några palestinska familjer som berättar om sin situation.
Mor Nabila berättar att familjen hade en liten närbutik på gatuplan. Då de gjorde vissa underhållsarbeten i butiken drabbades de av 10 000 kronor i böter. Det blev trångt för 16 personer i två rum och kök i bostaden ovanför butiken, så de ansökte om att få göra bostad av butiken. Att bygga nytt, renovera eller underhålla kräver tillstånd som med största sannolikhet avslås efter år av väntan trots att du betalat för en dyr ansökan. Familjen har väntat i åtta år. Alltså har de byggt ändå, med stor risk för att få en rivningsorder. Inte nog med detta. Säkerhetspolisen kommer emellanåt på besök och kontrollerar att det finns mat i kylskåpet, att lägenheten är städad, att el- och sopräkningen är betald – allt för att fastslå att detta är familjens ”livscentrum”. Om inte dras ID-handlingarna in och därmed rätten att bo och uppehålla sig i Jerusalem.
I sällskap med en jurist som arbetar med bostadsärenden går vi vidare in bland gränderna, hukar under stenvalven och klättrar uppför de smala trapporna – en hel värld bakom turiststråkens fasader. Här pågår ett krig – kriget om rätten att bo här. Metoderna för att komma åt tidigare palestinska bostäder är ofta tvivelaktiga. Vi står på en liten gård med ett gallertak och lite vinrankor och lyfter blicken. Familjerna som bor här har gjort det sedan generationer bakåt. Ovanför bor så kallade bosättare, religiöst och ideologiskt motiverade judar som av myndigheterna uppmuntras att bosätta sig i Gamla stan och bygga efter behov. Vi lyfter blicken; sopor har kastats ner mot familjen och ligger och ruttnar på gallertaket. På fasaden och på taket till denna bosättning vajar israeliska flaggor.
Plötsligt möter vi en upprörd man som tar oss med in i sitt kvarter. Stor uppståndelse råder bland de många familjer som bor i kvarteret. Deras hus håller på att rasa! Sedan början av året har sprickor uppstått i tak, väggar och fasader. Förra veckan växte sprickorna dramatiskt och murbruk rasade från de gamla valven. Arkeologiska utgrävningar pågår under kvarteret. Myndigheterna har gett utrymningsorder och 15 av familjerna har flyttat ut. Risken för total kollaps är uppenbar. Den ena familjen efter den andra bjuder in oss får att se hur deras bostäder förfallit, inte bara på grund av det nyss inträffade, utan av bristen på underhåll. Tillstånd för att renovera ges i princip inte, medan bosättare flyttar in i samma kvarter och bygger.
Jerusalems Gamla stad, en mosaik av människor tillhörande olika kulturer och religioner förvandlas långsamt till en del av ”Israels enade huvudstad” och ”Den judiska huvudstaden” som det uttrycks i den israeliska lagstiftningen, trots att detta är ockuperat område.
Gunlög Galmén
Jerusalem september 2013