-River dom så bygger vi!

I byn Khirbet Zanuta i South Hebron Hills på Västbanken möter vi en ung kvinna som är värd all respekt och beundran och förtjänar att uppmärksammas. Fatima Slymia, rektor vid Zanuta school tillhör en generation palestinska kvinnor som är med och utvecklar den unga staten Palestina.

Fatima Slymia, rektor på Zanuta School är även föreläsare på universitetet i Jerusalem. Foto: Bosse

Fatima är en högt utbildad kvinna med en masterexamen från universitetet i Jerusalem där hon numera även själv föreläser. Hon arbetade tidigare i staden Dura när hon erbjöds jobb i en skola för enbart pojkar i en annan stad.

-Men jag ville till Zanuta. Här får jag undervisa både flickor och pojkar och samtidigt vara skolledare. När utbildningsministern ringde och erbjöd mig tjänsten fanns det ingen tvekan, säger Fatima, som strålar av glädje när hon berättar om sitt arbete.

För att ta sig till jobbet i Khirbet Zanuta måste hon varje morgon köra bil i upp till en timma, ibland fördröjd ytterligare av tillfälliga vägspärrar. I Zanuta jobbar fyra lärare, två män och två kvinnor, med sjutton elever 6-12 år gamla.

– Det är ett mycket hårt arbete, även fysiskt. Varje morgon ska vi dra upp presenningar till ett tak över de tre klassrummen och på kvällen ska presenningarna bort igen, berättar Fatima.

Ett fjärde klassrum ska ge plats för tio barn i förskoleåldern men man saknar fortfarande lärare.

-Om israelerna får för sig att vi har byggt tak på husen är arméns bulldozrar snart här. Då kanske de river ner hela huset, säger Fatima.

Drönare från en närbelägen bosättning övervakar skolan som har ett beslut om byggstopp hängande över sig.
Skolan i Zanuta stod klar i mitten av mars i år. Den var byggd i sten och hade två toaletter och rinnande vatten. Dessförinnan hade barnen fått gå tio kilometer till en annan byskola. I början av april månad åkte Fatima till Kina på en konferens om lärande och skolutveckling. En dag ringde en man från Fatimas skola i Zanuta och berättade upprört att israeliska armén var vid skolan för att riva den.

-Jag grät och grät, säger Fatima. Sen fick jag bilder från rivningen som jag visade på konferensen nästa morgon.

-Titta vad som hände på min skola igår! En afrikansk delegat ville trösta mig och sa att i hennes land har man skola under träden, berättar Fatima.

Fram till sommaruppehållet hade man undervisning i tält som hann rivas två gånger innan lovet. Man fick löfte om pengar från palestinska utbildningsministeriet under förutsättning att man själv ordnade byggnationen. Man jobbade på fredagar och lördagar då israelerna har helg. När höstterminen började var skolan klar. Man samlades på skolgården och sjöng nationalsången. Israeliska poliser kom dit och meddelade att om Fatima parkerade sin bil på skolgården skulle man konfiskera hennes bil i tre månader, då man såg henne som ansvarig för nybyggnationen. All vidare byggnation har förbjudits på skolan och den tillhörande kliniken, en liten vårdmottagning dit en sköterska ska komma tre gånger i veckan.

Mitt i vårt samtal får Fatima besök av ett team från YMCA. De hjälper barn och ungdomar i Hebronområdet som behöver stöd i psykosociala frågor och kommer till Zanuta två gånger i veckan. –Ockupationen innebär en stor press på såväl barn som vuxna, säger Fatima som är fast besluten att kämpa för byns barns rätt till utbildning. En rätt som är klart uttalad i Barnkonventionen vilken även Israel undertecknat. (1) Den Fjärde Genevekonventionen fastslår barn rätt till utbildning även under ockupation vilket också staten Israel skrivit under på, men inte följer. (2)

-Israel vill hindra oss från att ge våra barn den utbildning de har rätt till.

-Just nu är vår skola ett palats, strålar Fatima. Om de river vår fina skola bygger vi upp den igen, avslutar Fatima. Och vi känner verkligen att man kan göra det.

Varje morgon sjunger barnen nationalsången framför den palestinska flaggan. Foto: Bosse

Källor

Källor
(1) Barnkonventionen.se, artikel 28-29 samt 39.4 om konfliktsituationer. (Hämtad 2018-01-24)
(2) Blog.unicef.se,”Palestinska barn berövas rätten till utbildning” och OCHA (United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs occupied Palestinian territory). Fragmented lives https://www.ochaopt.org/sites/default/files/fragmented_lives_2016_english.pdf 2016. Sida 8

Den här reserapporten skrevs i Yatta. Bokmärk permalänken.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page