Klockan är åtta på morgonen på Israels nationaldag, som i år infaller den sjätte maj. En grupp judiska extremister, med ett slutligt mål att riva Klippdomen och bygga det det tredje templet [1], går runt på Haram ash-Sharif/Tempelberget eskorterade av israelisk polis. Det är en spänning i luften och de få muslimer som blivit insläppta på morgonen ser på med oro när gruppen demonstrativt går runt på området.

Turister framför Klippdomen på Israels nationaldag.

Efter Sexdagarskriget 1967, när israelisk militär intog östra Jerusalem, slöts ett avtal om skydd av heliga platser, som kom att bli israelisk lag [2]. I denna lag garanterades religionsutövare från olika religioner tillgång till sina heliga platser. Ett avtal slöts också med Waqf, den islamiska stiftelse som sedan tusentalet har haft hand om Haram ash-Sharif/Tempelberget och med Jordanien, om fortsatt kontroll över islamiska heliga platser i gamla staden, där israelisk polis samtidigt ska garantera tillgång till dem. [3]

En större majoritet av religiösa judar respekterar också detta beslut med israeliska Överrabbinatets utslag från 1967 att judar inte får beträda Tempelberget alls. Detta bland annat på grund av de renlighetsregler som krävs inte kan uppfyllas. Detta beslutet stärktes år 2005, när ett hundratal rabbiner skrev under utslaget. [4] Senare år har större press lagts på Israel av extrema judiska grupper, att Israel ska ta över kontrollen av tempelberget, något som enligt flera bedömare hotar såväl freden mellan Israel och dess grannländer, samt fredsprocessen [5].

Överrabbinatets utslag har utmanats av speciellt mindre eskatologiska judiska grupper som har som slutmål att bygga upp ett nytt tempel på platsen [6]. Sedan några år tillbaka försöker dessa marginella grupper komma upp på Tempelberget och ha gudstjänst, något som ses som en provokation av muslimer och ofta leder till upplopp, nu senast under påskveckan .

Idag, på nationaldagen, förväntar sig israelisk polis liknande upplopp och muslimer under 50-års ålder står idag utanför berget och köar, medan vi ser att turister och den judiska gruppen har fri tillgång till Tempelberget.

Jag och mina två följeslagarkollegor står och ser på när gruppen av de judiska troende lämnar området, när en arkeolog kommer fram till oss. Hon vill visa bilder på när en muslimsk man blev gripen några minuter tidigare när han protesterade mot den judiska gruppens besök. Vi bestämmer oss för att ta reda på mer och frågar en Waqf-tjänsteman, som tillsammans med israelisk polis några minuter tidigare eskorterat den judiska gruppen, om vi kan få prata med någon ansvarig om situationen på Tempelberget. Efter att ha pratat med någon över walkie-talkie, ber han oss att följa med till en byggnad en bit bort och plötsligt sitter vi med föreståndaren för al-Aqsamoskén schejk Omar Kiswani och blir serverade kaffe på hans kontor.

Omar berättar för oss om att mannen som blev gripen hade ropat ”Allahu Akbar”(Gud är störst) när den judiska gruppen hade gått förbi och att polisen hade sett det som ett hot och fört honom till polisstationen. Omar tycker det är löjligt i jämförelse med vad han säger att han hörde en av ledarna i den judiska gruppen säga till sina efterföljare: ”Den här moskén ska rivas och slängas på skräphögen”. Han säger att han bara såg det som snack, på samma sätt om den gripna muslimska mannen bara ropat, utan att ha haft intensionen att skada någon. Omar berättar att restriktionerna för troende muslimer som vill komma in och tillbe har ökat. Ofta sätts åldersrestriktioner in, så också idag, när bara män över 50 år har tillstånd att komma in och be. De som kommer in måste även lämna in sina id-kort som de sedan får hämta ut på polisstationen. Denna policy gör att de skröpligare äldre männen väljer att inte gå in eftersom de inte orkar gå i uppförsbacke hela vägen till polisstation vid Jaffaporten. Han berättar vidare att många känner sig stressade och oroade när de inte får komma in till moskén utan blir stoppade utanför samtidigt som andra religiösa grupper får tillgång till sina heliga platser.

Vi har fått information under gårdagen att en grupp från Nya tempelrörelsen [7] ska hålla en demonstration under eftermiddagen med målet att ta sig in på Tempelberget och jag undrar om de är oroliga. Omar säger att uppgifterna är lite stressade men att han inte tror att de kommer att lyckas. Omar har under morgonen varit i kontakt med israelisk polis som bedyrat att de kommer se till att deras heliga platser respekteras och de kommer hålla demonstranterna på avstånd.

Under eftermiddagen går vi för att observera den demonstration som troende judar som vill tillbe på tempelplatsen anordnat. Polisen är märkbart besvärad och när tåget av ett 50-tal demonstranter försöker ta sig ner till Tempelberget istället för den planerade rutten som de ansökt om att få gå, tar demonstranterna till våld för att bryta sig igenom polisens vägspärrar. Polisen arresterar de värsta våldsverkarna och tvingar den lilla gruppen av demonstranter in mot den övre ingången till torget framför Västra muren. Polisen låter oss följeslagare passera genom vägspärren och vi går ner för Kedjegatan och de små gränderna tills vi kommer till en annan ingång till torget. Grupper av turister och judar som är vid Västra muren för att tillbe stannar upp och många tar upp sina mobiler för att filma spektaklet som utspelas när demonstranterna tar sig igenom metalldetektorerna och bråkandes med polisen tar sig nedför trappan till torget.

Efter ett tag har de flesta demonstranter lugnat ner sig, men de blir märkbart irriterade när andra grupper av religiösa judar argumenterar emot dem. En ultraortodox pojke, runt 12 år, med kostym och hatt, får snart en cirkel av demonstranter runt sig när han lugnt slår ner deras argument. En av demonstranterna kommer fram till mig och vill prata med mig. Han berättar att ”vi vill bara att alla ska ha rätten att tillbe på Tempelberget. Nu får varken ni kristna eller vi judar be där. Det är bara för muslimer.” På en blogg som gruppen som anordnade demonstrationen driver får jag ett annat svar. Där skriver de att målen för demonstrationen, förutom att flytta över kontrollen av Tempelberget till judisk kontroll, var är att bygga upp ett nytt tempel på platsen[8]. Även om den unge mannens mål var att bara tillbe, så hade demonstrationen ett annat större mål. Zvi Bar’el, doktor och föreläsare i Mellanösterns historia samt kolumnist på den Israeliska tidningen Haaretz, kommenterar rörelsen mål som ett hot mot Israel då inflytande från Nya tempelrörelsen kommer leda till mer instabilitet i regionen, men också ett direkt hot mot staten Israel [9].

De flesta i Israel och Palestina är inte extremister. Som en muslimsk försäljare sa till mig häromdagen: ”Om de få israeliska och palestinska extremisterna skulle försvinna skulle vi få fred”. Lösningen är så klart inte så enkel och Nya tempelrörelsen kommer få fortsätta provocera och gå emot israelisk lag när deras besök vid al-Aqsa moskén stoppar troende muslimer från att tillbe vid sina heliga platser. Men folks reaktioner vid Västra muren och negativa syn på Nya tempelrörelsen visar något positivt.

Det visar hur folk tröttnat på hur mindre extrema grupper konstant hotar fredsprocessen och försöker skapa splittring mellan israeler och palestinier, men även splittringar i samhället.

Ett steg mot fred är att se till muslimer får tillgång till sina heliga platser på samma sätt som judar har tillgång till Västra muren, utan regelbundna åldersrestriktioner och begränsningar.

Extremistisk judisk demonstration som stannat utanför Hurvasynagogan i det judiska kvarteret i gamla staden för tal och dans innan den fortsatte mot tempelberget.

Bilder

1: Framför Klippdomen är det bara ett fåtal turister på Israels nationaldag. De flesta muslimer väntar utanför. Foto David Jakobsson.

2: Extremistisk judisk demonstration som stannat utanför Hurvasynagogan i det judiska kvarteret i gamla staden för tal och dans innan den fortsatte mot tempelberget. Foto David Jakobsson.

[1] För att se gruppens egna beskrivning av händelsen se Grunzweig, Zahi. ”(Hebreiska) Självständighetsdagsberget || Dussintals judiska gudstjänstdeltagare gick upp på berget.” 6 Maj, 2014 [2] Eshkol, Levi , Zerach Warhaftig, and Shneur Zalman Shazar. ”Protection of Holy Places Law 1967.” http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/protection%20of%20holy%20places%20law.aspx [3] Eshkol, Levi , Zerach Warhaftig, and Shneur Zalman Shazar. ”Protection of Holy Places Law 1967.” http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/protection%20of%20holy%20places%20law.aspx Mer utförlig bakgrund om Israeliska syn och avtal om östra Jerusalem, inklusive gamla staden se http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/jerusalem-%20legal%20and%20political%20background.aspx [4] Shragai, Nadav. ”Leading rabbis rule Temple Mount is off-limits to Jews.” Haaretz, Januari 18, 2005, Online edition, http://www.haaretz.com/print-edition/news/leading-rabbis-rule-temple-mount-is-off-limits-to-jews-1.147456 [6] Sales, Ben. “Laying the groundwork for a Third Temple in Jerusalem.” The Times of Israel, Juli 16, 2013 http://www.timesofisrael.com/laying-the-groundwork-for-a-third-temple-in-jerusalem/ [7] Sales, Ben. “Laying the groundwork for a Third Temple in Jerusalem.” The Times of Israel, Juli 16, 2013 http://www.timesofisrael.com/laying-the-groundwork-for-a-third-temple-in-jerusalem/ [8] Haaretz Editorial, ”Playing with fire on the Temple Mount,” 20 April, 2014, Online edition, http://www.haaretz.com/opinion/.premium-1.586624 [9] Grunzweig, Zahi. ”(Hebreiska) Självständighetsdagsberget || Dussintals judiska gudstjänstdeltagare gick upp på berget.” 6 Maj, 2014 Dov Shaulzon, Chaim. “(Hebreiska) Runt 100 judar marscherade från Jaffaporten ingången till Tempelberget | Polis arresterar fyra av de marscherande.” 6 Maj, 2014 [5] Bar’el, Zvi, ”The Temple Mount, capital of the Kingdom of Israel,” 23 April, 2014. http://www.haaretz.com/opinion/.premium-1.586728

Fler rapporter